کالرگریدینگ، علم و هنری در حال متداول شدن است. بازار کشور تشنه‌ی کالریست‌های حرفه‌ای‌ست. از اولین‌های این حرفه در ایران باشید تا جایگاه خود را در این بازار تثبیت کنید.
سرفصل‌ها

کالرگریدینگ چیست؟

کالرگریدینگ (Color Grading) فن و هنری است که در طی این سال‌ها در حال متداول شدن است. در کالرگریدینگ، ما بر روی رنگ ویدیو کار میکنیم و آن را از حالت خام و کاملا بی‌روح، به یک ویدیوی Grade شده و متناسب با حال و هوایی که مد نظر داریم در می‌آوریم. ساده‌تر بگویم: یک ویدیوی عادی و بی‌روح را به یک اثر هنری تبدیل میکنیم که هر کسی از دیدن آن لذت ببرد.

شاید بتوان گفت کالرگریدینگ در ویدیو، شبیه به ریتاچ و ادیت در عکس می‌باشد؛ اگر ما در عکاسی با نرم‌افزارهایی مثل فتوشاپ و لایت‌روم، عکس خود را از حالت خام به یک اثر هنری تبدیل می‌کنیم؛ در کالرگریدینگ، همین ماجرا برای فیلم‌ها و فایل‌های ویدیویی تکرار میشود. اگر در عکس تمام کارهایی که انجام میدادیم در نهایت در یک فریم منتشر میشد، در کالرگریدینگ نتیجه‌ی کار ما روی هزاران فریم قابل مشاهده است.

چرا یادگیری کالرگریدینگ اهمیت دارد؟

دنیای تولید محتوا در آینده متعلق به ویدیو است، نه عکس! مثلا به اینستاگرام نگاه کنید؛ پلتفرمی که روزی برای اشتراک عکس ساخته شده بود عملا تبدیل به یک پلتفرم اشتراک ویدیو شده و روز به روز هم قابلیت های ویدیو محور آن افزایش پیدا میکند.

یا مثلا یوتیوب؛ دومین سایت پربازدید جهان و دومین موتور پر جستجوی جهان یک پلتفرم اشتراک ویدیو است. در همین ایران خودمان هم روز به روز تعداد برنامه‌ها و تاک‌شوهای ویدیو محور اینترنتی در حال افزایش است. این آینده‌ی دنیای ماست : ویدیو!

پس در دنیایی که ویدیو روز به روز در حال متداول‌تر شدن است و مردم محتوای مورد علاقه و مطالب مورد نیاز خود را نه از طریق مطالعه، بلکه از طریق تماشای ویدیو به دست می‌آورند، یادگیری فن و هنری که به زیباتر و شکیل‌تر کردن ویدیوهای شما کمک کند از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید.

آیا این هنر به تازگی ابداع شده است؟

خیر؛ اما به تازگی در حال متداول شدن است.

علم و هنر کالرگریدینگ از زمانی که دنیای ویدیو هنوز به صورت دیجیتال در نیامده بود و همه چیز به صورت آنالوگ بود وجود داشت؛ اما در دسترس همه نبود و فقط شرکت‌های فیلمسازی حرفه‌ای از آن استفاده میکردند. مثلا همین نرم‌افزار داوینچی ریزالو که در این دوره از آن به عنوان ابزار استفاده میکنیم، در نسخه‌ی اول خود 800هزار دلار قیمت داشت و فقط 4 یونیت از آن در کل دنیا موجود بود! نرم‌افزاری که الان با چند کلیک در کامپیوتر ما آماده به کار است، زمانی به صورت یک یونیت فیزیکی و بسیار گران قیمت وجود داشت.

پس کالرگریدینگ فن و هنری جدید نیست؛ از آن استفاده میشد، اما فقط توسط غول‌های فیلم‌سازی جهان. اما الان همان ابزار و علمِ به شدت گران قیمت و محدود، توسط هر کسی و فقط با چند کلیک قابل دسترس و استفاده است. فقط کافیست آن را آموزش ببینید. دوره‌ی آموزش اصلاح رنگ و کالرگریدینگ 1902 دقیقا همان وظیفه‌ی آموزش را بر عهده دارد.

1902 body site

کالرگریدینگ و اصلاح رنگ برای ما چه کاربردهایی دارد؟

اگر به هر طریقی با ویدیو سروکار دارید این دوره برای شما طراحی شده است. در هر حرفه‌ی ویدیو محوری که هستید، قطعا رقبایی دارید که مایل به برتری نسبت به آنها هستید. پس چرا به حرفه‌ای‌تر و چشم‌نواز کردن ویدیوهای خود فکر نمی‌کنید؟ همه‌ی ما با مفهوم تاثیر اولیه یا همان First Impression آشنا هستیم. تصور کنید مشتری و مخاطب شما یک ویدیوی به شدت زیبا و چشم‌نواز که تا حدی به استانداردهای هالیوودی هم نزدیک شده است را ببینید؛ آیا اصلا توانایی این را دارد که ویدیو را ترک کند و ادامه آن را مشاهده نکند؟!

‌در دوره کالرگریدینگ 1902 چه چیزهایی یاد میگیریم؟

فرض بر این است که شما همین الان و در همین صفحه با مفهوم کالرگریدینگ آشنا شدید و تا این لحظه اسم نرم‌افزار داوینچی ریزالو هم به گوش‌تان نخورده است! حالا به توجه به این شرایط در این 30 ساعتی که شما درس‌های دوره را مشاهده میکنید؛ ما به ترتیب زیر با هم جلو خواهیم رفت:

  1. اول با مفاهیم نظری مورد نیاز برای کالرگریدینگ آشنا خواهید شد.
  2. سپس با محیط کلی نرم‌افزار داوینچی ریزالو آشنا میشویم.
  3. در مرحله بعد آموزش Conform کردن را خواهیم دید. (در ادامه توضیح خواهم داد)
  4. با ابزارهای مورد نیاز کالرگریدینگ در داوینچی ریزالو آشنا میشوید.
  5. آموزش اصلاح رنگ (color correction) را خواهید دید. اصلاح رنگ پیش‌نیاز کالرگریدینگ است.
  6. یاد خواهید گرفت رنگ ویدیوها را با هم مچ کنید (shot matching)
  7. تکنیک‌های جذاب و مهم کالرگریدینگ را آموزش می‌بینید.
  8. و در نهایت چند مثال کالرگریدینگ برای شما آماده شده است.

در این 8 مرحله‌ای که در بالا ذکر شد، شما از قدم اول تا مرحله‌ای جلو خواهید آمد که بتوانید برای تولید محتوای خود/تیزرهای تبلیغاتی/فیلم‌ها و سریال‌ها، کالرگریدینگ انجام دهید؛ و همین موضوع باب اقتصادی جدیدی را پیش روی شما خواهد گشود.

آیا در این دوره یک کالریست حرفه‌ای خواهیم شد؟

از آنجایی که مایل نیستم رویا فروشی کنم؛ کمی باید این موضوع را باز کنم. فعالیت در کلاس و سطح بسیار حرفه‌ای در هر فن و هنری لوازم و تجهیزات بسیار گران قیمتی را نیاز دارد. مثلا اگر شما مایل باشید یک کالریست بسیار حرفه‌ای شوید، بین 7000 تا 45000 دلار باید حداقل برای مانیتور خود هزینه کنید!

برای چه کسی این سطح از هزینه مقدور است؟ طبعا فردی که چندین برابر از این کار درآمد داشته باشد. ما قرار نیست در این دوره به یک فوق حرفه‌ای تبدیل شویم. ما اصول، ابزار و روش‌ها را یاد خواهیم گرفت تا پروژه‌های در سطح خودمان را به بهترین نحوی که در توانمان هست انجام دهیم. البته که با تمرین و آموزش مکرر، رسیدن به سطوح فوق حرفه‌ای دور از دسترس نیست.

کالرگریدینگ در بازار ایران کاربرد دارد؟

تمایلی برای صحبت در مورد موضوعات مالی ندارم؛ چرا که این دوره روی مباحث فنی و هنری تاکید دارد و در معرفی آن هم روی همین محور صحبت شده است؛ اما برای شما مثالی میزنم از بازار تشنه‌ای که به شدت منتظر این هنر است:

من برای تلویزیون هم تولید محتوا میکنم و در شبکه آموزش، یک برنامه آموزش عکاسی هم دارم.(استودیو 7) به همین دلیل با کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌های زیادی آشنا شدم. وقتی موضوع کالرگریدینگ برنامه‌ها را با آنها مطرح میکنم، به شدت استقبال می‌کنند و در کمتر از چند دقیقه به مرحله توافق و حتی پرداخت هم می‌رسیم! بازار ایران تشنه‌ی این فن و هنر است!

در صورت یادگیری فن و هنر کالرگریدینگ شما در کمترین حالت، توانایی این را دارید که لااقل ویدیوهای خودتان را از نظر زیبایی ظاهر، به شدت از رقبا متمایز کنید. در مراحل بالاتر می‌توانید تبلیغات تلویزیونی، موزیک ویدیوها، تله‌فیلم‌ها، فیلم‌های سینمایی را کالرگریدینگ کنید و درآمد کسب کنید. حتی می‌توانید به عنوان یک کالریست (فردی که متخصص کالرگریدینگ است) ویدیوهای سایر تولیدکننده‌های محتوا را کالرگریدینگ کنید و به صورت ثابت و مستمر درآمد داشته باشید.

کمی عجله کنید

علم کالرگریدینگ به سرعت در حال متداول شدن است. حتی بخشی از بازار از وجود همچین علم و هنری بی اطلاع است! این بهترین و مناسب‌ترین فرصت و هدیه برای کسی است که مایل است خود را در یک بازار جدید تثبیت کند. چند سال آینده تعداد کالریست‌ها در کشور به شدت افزایش خواهد یافت و شما برای بستن قرارداد و انجام پروژه باید با تعداد زیادی کالریست رقابت کنید؛ اما الان، هستند کسانی که هنوز از وجود این هنر بی‌خبرند! یک بازار بکر و دست نخورده…

به عنوان اثبات ادعای خود، از شما درخواست میکنم بازار آموزش کالرگریدینگ در ایران را بررسی کنید و ببینید چند دوره‌ی آموزشی برای کالرگریدینگ در ایران وجود دارد؟ سپس آن را با بازار دیگری مثل عکاسی مقایسه کنید و تعداد مدرسین را با هم قیاس کنید! سنجش این موضوع فقط چند دقیقه از شما وقت می‌گیرد؛ یک جستجوی ساده در گوگل!

البته این موضوع فقط برای ایران صدق نمیکند و در مقیاس جهانی هم این علم به تازگی در حال رونق گرفتن است. حتی در بحث آموزش هم تعداد مدرسین شاخص معدودی وجود دارند؛ که البته این افتخار را داشتم که در اکثر این کورس‌های آموزشی شرکت کنم و دوره 1902 را با توجه به علم امروز دنیا ضبط کنم.

داوینچی ریزالو چیست؟

داوینچی ریزالو (DaVinci Resolve) یک نرم‌افزار ویرایش ویدیو است که ابزار کار ما برای کالرگریدینگ در دوره 1902 می‌باشد. دلیل انتخاب داوینچی ریزالو به عنوان ابزار کار در این دوره، امکانات بی‌نظیر و کامل این نرم‌افزار در بخش ادیت رنگ بود. البته فراموش نکنیم که ما در این دوره هنر و فن کالرگریدینگ را یاد میگیریم؛ و داوینچی ریزالو فقط ابزار ما برای این کار است.

من از نرم‌افزار دیگری استفاده میکنم؛ تکلیف چیست؟

تعداد زیادی از هنردوستانی که در این دوره شرکت میکنند، یا با نرم‌افزارهای موبایل کار میکنند و یا همین الان از یکی از نرم‌افزارهای تحت ویندوز یا مک استفاده میکنند. اگر از موبایل استفاده میکنید، فرصت بسیار خوبیست که به کامپیوتر مهاجرت کنید. شاید بگویید در حال حاضر کار من با همین موبایل راه میافتد! اما نکته اینجاست که کار شما فقط “راه میافتد” ! و با ابزار فعلی هرگز نمی‌توانید در کار خود شاخص و ممتاز شوید.

اگر هم همین الان از نرم افزارهای حرفه‌ای‌تری مثل Adobe Premiere ، Final Cut pro و یا Avid Media Composer استفاده میکنید، دو راه برای شما وجود دارد: یا میتوانید پروژه‌های خود را بعد از ادیت، برای کالرگریدینگ به داوینچی ریزالو منتقل کنید؛ که به این کار Conform کردن میگویند. (که در این دوره آموزش داده شده) و یا میتوانید به صورت کلی به نرم‌افزار داوینچی ریزالو مهاجرت کنید.

با اینکه داوینچی ریزالو در کالرگریدینگ بسیار شناخته شده و مشهور است، اما جالب است بدانید داوینچی ریزالو یک نرم‌افزار بسیار قوی در زمینه‌ی تدوین ویدیو، کار بر روی صدا و ویرایش‌های حرفه‌ای‌تری از جنس افتر افکتس نیز هست! به همین دلیل با سوئیچ کردن روی داوینچی ریزالو نه تنها چیزی را از دست نخواهید داد؛ بلکه به تمام ابزارهای حرفه‌ای مورد نیاز خود به صورت یکجا دسترسی خواهید داشت.

طبق مقایسه‌ای که خود من بین ادوبی پریمیر و داوینچی ریزالو انجام دادم، سرعت رندر و نرم بودن نرم‌افزار هنگام ادیت ویدیو و کالرگریدینگ در داوینچی ریزالو، به مراتب از پریمیر سریع‌تر و دلچسب‌تر بود!

دانلود نرم‌افزار داوینچی ریزالو برای ویندوز، مک و لینوکس

خوشبختانه نرم‌افزار داوینچی ریزالو برای ویندوز، مک و لینوکس موجود است و شما به راحتی می‌توانید این نرم‌افزار را روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود نصب کنید. فقط کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید تا وارد سایت دانلود بشوید.

چرا 1902 ؟ ماجرای اسم این دوره چیست؟

اسم این دوره برگرفته از تاریخ ضبط اولین فیلم رنگی دنیا در سال 1902 میلادی است. در این سال ادوارد ریموند ترنر (Edward Raymond Turner) اولین فیلم رنگی تاریخ را ضبط کرد. نکته جالب اینجاست ادوارد ترنر یک سال بعد از ضبط این فیلم بر اثر ایست قلبی از دنیا رفت و کسی متوجه این اختراع بزرگ نشد. تا اینکه بعد از 110 سال حلقه‌های این فیلم در موزه ملی رسانه در برادفورد پیدا شد و دنیا متوجه این کشف بزرگ شد. این دوره‌ی آموزشی به احترام Edward Raymond Turner به 1902 نامگذاری شده است.

Edward Raymond Turner

چگونه در این دوره ثبت‌نام کنم؟

برای ثبت‌نام در دوره‌ی 1902 کافیست روی دکمه‌ی سبز رنگ “ثبت‌نام در دوره” کلیک کنید تا وارد مرحله‌ی ثبت‌نام و پرداخت شوید. لطفا هنگام درج اطلاعات کاربری، ایمیل و شماره موبایل خود را با دقت وارد کنید؛ چرا که در صورت فراموشی رمز عبور، این اطلاعات برای بازیابی حساب کاربری شما مورد نیاز است. بعد از پر کردن فرم، وارد درگاه پرداخت خواهید شد؛ و بعد از پرداخت، شما به صورت یکجا به تمام فایل‌های ویدیویی دوره دسترسی خواهید داشت و می‌توانید آنها را دانلود کنید.

طول مدت این دوره‌ی آموزشی 29 ساعت و 16 دقیقه است که از 71 اپیزود تشکیل شده است؛ اما برای راحتی دانلود، این 71 قسمت، در 14 فصل در اختیار شما قرار داده شده است. شما بعد از پرداخت به 14 فیلم حدودا دو ساعته دسترسی خواهید داشت.

آیا میتوانم دوره را روی موبایل تماشا کنم؟

بله ؛ شما قابلیت دانلود فایل‌های ویدیویی دوره را دارید و میتوانید آنها را روی هر دستگاهی که مایل هستید تماشا کنید؛ مثلا موبایل، تبلت، کامپیوتر خانگی، لپ‌تاپ و یا حتی تلویزیون. اما با توجه به اینکه رزولوشن فایل‌ها 1920*1080 پیکسل است، توصیه میکنیم روی نمایشگرهای کوچک آن را مشاهده نکنید؛ به این دلیل که شاید به دلیل ریز بودن نوشته‌ها و آیکون‌های نرم‌افزار کمی دچار سختی شوید. اما از نظر فنی شما میتوانید دوره را روی هر دستگاهی که دوست دارید تماشا کنید.

آیا برای تماشا کردن دوره نیاز به اتصال به اینترنت دارم؟

خیر ؛ شما میتوانید فایل‌های دوره را دانلود کرده و آنها را از روی حافظه دستگاه خود مشاهده کنید و نیازی به اتصال دائم به اینترنت نیست.

چگونه مشکلات و سوالات خود را از مدرس بپرسم؟

در قسمت پایین-راست همین صفحه، یک آیکون واتس‌اپ وجود دارد. شما میتوانید با کلیک کردن بر روی این آیکون وارد چت مستقیم با محمدرضا صادقی شوید و سوالات و مشکلات خود در مورد دوره 1902 را بپرسید.

شاید این سوالات به ذهن شما هم برسد

این دوره 29 ساعت و 16 دقیقه میباشد. شما بلافاصله بعد از ثبت‌نام و پرداخت، از طریق پنل کاربری خودتان به تمام فایل‌های ویدیویی این دوره دسترسی خواهید داشت و می‌توانید آنها را دانلود کنید.

بله؛

شما می‌توانید فیلم‌های دوره را دانلود کرده و هر زمان که دوست داشتید از روی کامپیوتر/موبایل خود آنها را تماشا کنید.

شما به 14 فایل ویدیویی دسترسی خواهید داشت. این 14 فایل متشکل از 71 اپیزود آموزشی میباشد.

دوره‌ی 1902 با این فرض طراحی شده که شما حتی چیزی از کالرگریدینگ نشنیده اید و تا بحال حتی نرم‌افزار داوینچی ریزالو را هم روی سیستم خود نصب نکرده اید؛ به همین دلیل بخشی از دوره به آشنا کردن شما با محیط این نرم‌افزار و آموزش ابزارهای مورد استفاده در کالرگریدینگ اختصاص دارد.

بعد از مراجعه به لینکی که بالاتر قرار داده شده، می‌توانید داوینچی ریزالو را برای سیستم خود دانلود و نصب کنید. اگر شما کاربر ویندوز، مک و یا حتی لینوکس هستید این نرم‌افزار برای سیستم عامل شما وجود دارد.

شما با بازاری بکر و دست نخورده طرف هستید. حتی بخشی از بازار هنوز از وجود این حرفه مطلع نیست؛ و چه چیزی بهتر از این؟!

مشاهده بیشتر

نظرات

متوسط امتیازات

0
بدون امتیاز 0 رای
2,900,000 تومان
0 نقد و بررسی

جزئیات امتیازات

5 ستاره
0
4 ستاره
0
3 ستاره
0
2 ستاره
0
1 ستاره
0