اصلاح رنگ و نور فیلم در مرحله پایانی تدوین
یک سوال خیلی مهم: توی تدوین یک فیلم یا سریال، یا کلا هر محتوای ویدیویی، چه زمانی باید اصلاح رنگ و نور و بعد از تون کالر گریدینگ رو انجام داد؟ بعضی ها باور دارن اصلاح رنگ و نور فیلم در مرحله پایانی تدوین باید انجام بشه. آیا درسته؟ توی این پست به این سوال جواب میدم.
قبل از اینکه بخوام شروع به صحبت کردن کنم باید این رو بگم که بله؛ اصلاح رنگ و نور فیلم در مرحله پایانی تدوین انجام خواهد شد. خیلی ها فکر میکنن بعد از تدوین کار تموم میشه و آماده خواهیم بود برای خروجی گرفتن و تحویل دادن اثر به مشتری/انتشار اون؛ اما در حقیقت بعد از مرحلهی تدوین، تازه دنیای جدیدی به روی ما باز میشه به نام اصلاح رنگ و نور و کالر گریدینگ.
اصلاح رنگ و نور یا کالر گریدینگ
جالبه بدونی این دو تا مفهوم اصلا یکی نیستن و با هم فرق دارن. در واقع اینطوری بگم که اصلاح رنگ، مقدمه ای خواهد بود برای کالرگریدینگ. به نظرم بد نیست این فیلم رو نگاه کنی. در مورد فرق اصلاح رنگ و نور و کالر گریدینگ صحبت کوتاهی کردم.
پس تا اینجا متوجه شدیم که بعد از تدوین، مرحلهی اصلاح رنگ شروع میشه؛ و بعد از اون اگر لازم بود مرحله کالر گریدینگ رو شروع خواهیم کرد. حالا این بستگی به سناریویی داره که درش هستیم. مثلا اگر یک فیلم تبلیغاتی یا همون کامرشال دست ماست، باید کالر گریدینگ رو هم انجام بدیم. اما اگر یک برنامه تلویزیونی رو قرار هست تدوین کنیم، کار در حد اصلاح رنگ و نور کافی هست.
اصلاح رنگ و نور در مرحله انتهایی
حالا بهتره به سوال اصلی این پست جواب بدم. روند کار معمولا به این صورت هست که بعد از اینکه کار تدوین شد (حالا یا توسط خود شما یا تدوین گر) از کار خروجی گرفته نمیشه؛ بلکه بجای رندر کردن، اون پروژه و تایم لاین رو با فرمت XML یا EDL خروجی میگیرن. این دو تا فرمت در واقع خروجی نیست و فقط اطلاعات تایم لاین و محل Cut های کلیپ هاست.
مثلا ممکنه تدوین گر شما توی نرم افزار پریمیر فیلم رو تدوین کنه؛ اما شما توی داوینچی ریزالو قرار هست فیلم رو کالر گریدینگ کنید. در این صورت خروجی گرفتن به صورت XML میتونه تایم لاین رو از پریمیر به داوینچی ریزالو منتقل کنه. و این دقیقا کاری هست که توی پروژه های حرفه ای انجام میشه.
پیشنهاد میکنم نگاهی به توضیحات دوره اصلاح رنگ و کالرگریدینگ 1902 داشته باشید.
بعد از مرحله کانفورم کردن
این رو هم باید بگم که توی این حرفه، به این حرکت Conform کردن میگن. بعد از اینکه ما تایم لاین رو توی نرم افزار داوینچی ریزالو یا هر نرم افزار دیگه ای که ابزارهای حرفه ای کالر گریدینگ رو داره، بازسازی کردیم؛ حالا نوبت به انجام اصل کار میرسه؛ یعنی اصلاح رنگ و نور و بعد از اون هم کالر گریدینگ.
حالا اینجا با توجه به اون فیلم و ویدیویی که در حال کار بر روی اون هستیم، تصمیم میگیریم که فقط به اصلاح رنگ و نور بسنده کنیم یا بریم جلوتر. و بعد از اون وقتی که کار ما تموم شد باز هم دو راه برای ادامه کار داریم :
- خروجی گرفتن به صورت مستقیم
- انتقال مجدد تایم لاین به صورت XML
اگه بخوایم از همون داوینچی ریزالو خروجی بگیریم. باید اول یک خروجی با کیفیت بسیار بالا (تقریبا مشابه فایل خام) بگیریم. این فایل به عنوان منبع ما برای سایر خروجی ها استفاده میشه و میتونیم هر فرمت و کیفیتی که دوست داشتیم رو از روی همین فایل استخراج کنیم. مورد دوم هم اینه که دوباره با فرمت XML یه خروجی از داوینچی ریزالو بگیریم و برای احیانا تدوین های مجدد فایل ها رو دوباره به تدوین گر خودمون برگردونیم.
فقط باید حواسمون باشه که خروجی گرفتن به صورت XML بعد از کالر گریدینگ باعث میشه که نرم افزار داوینچی ریزالو دوباره فایل ها رو رندر کنه. چون فیلم های اصلاح رنگ شده در واقع فیلم های جدید محسوب میشه.
چند سوال
به اصلاح رنگ و نور فیلم در مرحله پایانی تدوین چه میگویند؟
- جواب: Color Correction
در کدام مرحله از فرآیند فیلمسازی باید اصلاح رنگ و نور انجام شود؟
- مرحله پایانی و بعد از تمام شدن تدوین
اگر نرم افزار تدوین و نرم افزار کالر گریدینگ با هم متفاوت بود چه کنیم؟
- باید تایم لاین تدوین را در نرم افزار کالر گریدینگ بازسازی کنیم که با این کار Conform میگویند.
دیدگاهتان را بنویسید