۱۰ کلید طلایی در عکاسی صنعتی (عکاسی تبلیغاتی)

اشتراک گذاری با دوستان
۱۰ کلید طلایی در عکاسی صنعتی (عکاسی تبلیغاتی)
5 امتیاز از 9 رای

یکی از فیلدهای کاری خیلی پولساز هر عکاس ، عکاسی صنعتی یا همون عکاسی تبلیغاتی هست  . اهمیت عکاسی صنعتی به قدریه که خیلی از شرکت های تبلیغاتی تمام فعالیت خودشون رو روی عکاسی صنعتی معطوف کردن . چون چیزی که همیشه وجود داشته و داره ، محصول برای فروش هست . و چیزی که همیشه کم بوده و هست ، یک عکاس حرفه‌ایه که بتونه عکس‌های مناسبی برای محصول بگیره . قراره توی این مقاله نکاتی در مورد عکاسی صنعتی رو با هم مرور کنیم که قطعا به کارتون میاد .

عکاسی برای دیجی کالا عکاسی صنعتی تجاری
10 کلید طلایی در عکاسی صنعتی

کل داستان خیلی سادست  . صاحب محصولی با شما تماس می‌گیره و از شما میخواد از محصولش عکس بگیرید . برای بعضی‌ها که از سختی های کار عکاسی باخبر نیستن ممکنه عجیب به نظر بیاد که در ازای چند فریم عکس چند میلیون تومن پول پرداخت می‌شه ؛ اما به محض اینکه همین افراد شروع به عکاسی میکنن متوجه دلیل پرداخت این مقدار پول خواهند شد . و این کل داستان عکاسی تبلیغاتی هست .
مایل هستم این مقاله رو با داستانی از خودم بنویسم . داستان عکاسی من برای دیجی‌کالا . من شما رو با نکاتی آشنا میکنم که قطع به یقین در عکاسی‌های صنعتی به کارتون میاد و در صورت رعایت کردن اونها  ، عکس های شما یک پله حرفه ای تر از بقیه‌ی عکس‌ها خواهد شد ؛ و این یعنی سرازیر شدن مقدار زیادی پول به حساب بانکی شما .

داستان از کجا شروع شد ؟

محمد امین ورقایی ، مشاور یکی از کارخونه های تولید لوازم خانگی که از دوستان صمیمی منم هست با من تماس گرفت و گفت قصد فروش چند تا محصولاتشون رو در سایت دیجی‌کالا دارن ؛ از جمله چند مدل بخاری و ماشین لباسشویی ؛ اما کسی رو نمیشناسن که بتونه به صورت حرفه ای این عکس‌ها رو بگیره. حتی به من گفت که در کارخونه ، لوازم عکاسی و نورپردازی هم موجوده ؛ اما هر کسی که برای عکاسی اومده ، کارش چنگی به دل نزده .
قرار شد من کار عکاسی از محصولاتشون رو به عهده بگیرم . بعد از تنظیم قرارداد و پرداخت درصدی از مبلغ به عنوان پیش‌پرداخت ؛ روز و ساعت شوتینگ رو نهایی کردیم که پرسنل کارخونه بخاری ها و لباسشویی‌ها رو به استودیوی عکاسی منتقل کنن. و در نهایت روز شوتینگ فرا رسید . من 10 نکته‌ی خیلی مهم که باعث موفقیت در کار خودم شد رو براتون مینویسم . مطالعه کنید ، به کار ببرید و در  کار عکاسی تبلیغاتی موفق بشید.

پشت صحنه عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
نکات موفقیت عکاسی من برای دیجی‌کالا

1 حتما دستیار داشته باشید

شاید داشتن دستیار در خیلی از حرفه ها مهم نباشه ، اما در کار عکاسی بی نهایت مهمه که شما یک دستیار با خودتون داشته باشید . در واقع عکاسی کردن به تنهایی خیلی سخت تر از چیزی هست که فکر میکنید . گاهی حتی برای بعضی از جلسات شوتینگ خودم که به هر دلیلی با خودم دستیار نمی‌برم ، از مدلم میخوام که توی بعضی از کارها به من کمک کنه .

پروژه عکاسی تبلیغاتی برای توان گاز
داشتن دستیار هم کار رو سریع تر میکنه ؛ هم باعث میشه کمتر خسته بشید.

اهمیت دستیار در جلسه‌ی عکاسی

دستیار شما می‌تونه زمان عکاسی شما رو حتی تا نصف کاهش بده . به طور مثال : در جلسه‌ی شوتینگ برای دیجی‌کالا ، چون چند تا از بخاری ها دارای سطح براقی بودن ، کار نورپردازی اونها با چالش همراه بود . به طوری که برای پیدا کردن زاویه‌ی مناسب استروب ها (به فلش های استودیویی میگن استروب) شاید بین 30 تا 40 عکس لازم بود که گرفته بشه .
طبعا چون من با خودم دستیار داشتم . کار خیلی سریع تر پیش رفت . چون من به سرعت جای استروب ها رو عوض میکردم و دستیارم عکس میگرفت . به این صورت ما در عرض حدود 10 دقیقه بهترین چینش نورپردازی رو پیدا کردیم .

2 حتما از tethering استفاده کنید 

یک عکاس حرفه‌ای هر زمان که بتونه از tethering استفاده می‌کنه . tethering یعنی وصل کردن دوربین به لپتاپ به طوری که هر عکسی که شما میگیرید مستقیما به لپتاپ منتقل میشه و اونجا میتونید عکس رو ببینید . این کار علاوه بر اینکه نیاز شما رو به کارت حافظه رفع می‌کنه (چون عکس‌ها روی لپ‌تاپ ذخیره میشن نه رم دوربین) این قابلیت رو ایجاد می‌کنه که به راحتی هر عکس رو بعد از گرفتن بررسی کنید.

تدرینگ ، سرعت کار رو در عکاسی صنعتی بالا خواهد برد
عکاس های موفق هر زمان که بتونن از tethering استفاده می‌کنن . دوربین رو به لپتاپ وصل کنید و عکس بگیرید

همه‌‌ی عکاس‌ها از کارکردن با مانیتور دوربین ها کمی اذیت میشن . چون برای چک کردن شارپ بودن عکس و درست بودن نقطه‌ی فوکوس مجبور به زوم کردن روی عکس و کار کردن با کلیدهای چهارجهته‌ی روی دوربین هستن.  درسته که بعضی از دوربین ها دارای مانیتور لمسی اند ، اما باز هم کار کردن با اونها خیلی سخت هست .
برای همین ، tethering کار شما رو بی نهایت آسون تر می‌کنه . هر عکسی که گرفته بشه به سرعت به لپ‌تاپ منتقل میشه و شما تصاویر رو در اندازه‌ی بزرگ می‌بینید . در ضمن هر عکسی که خوشتون بیاد رو می‌تونید علامت بزنید و یا بهش امتیاز بدین . این قابلیت ، کار شما رو در مرحله‌ی ادیت و ریتاچ خیلی سریع تر خواهد کرد .

3 نورپردازی 90 درصد ماجرا

اگر در ورکشاپ‌ها و کلاس های من شرکت کرده باشید بدون شک این جمله رو بارها از من شنیدین که میگم : نورپردازی 90 درصد عکاسی رو تشکیل میده .
در واقع در عکاسی ، ما با نورها سروکار داریم . مخصوصا در عکاسی تبلیغاتی که فاصله‌ی یک عکس خوب و حرفه‌ای با یک عکس بی‌کیفیت ، یک خطای ساده و کوچک در نورپردازی هست .

جلسه شوتینگ برای توان گاز - عکاسی صنعتی
نورپردازی برای عکاسی صنعتی ، مهم ترین بخش جلسه‌ی شوتینگ هست

نورپردازی 90 درصد عکاسی هست .

در جلسه‌ی عکاسی تبیلغاتی برای دیجی‌کالا شاید بیشتر از نصف وقت و انرژی ما برای نورپردازی صرف شد . این چالش وقتی بیشتر میشه که از جسمی عکس بگیرید که سطح براقی داره. در این حالت کوچک‌ترین اشتباهی مساوی خواهد بود با خراب شدن عکس . شاید این حساسیت در نورپردازی ، برای سایر سبک های عکاسی تا این اندازه وجود نداشته باشه ، اما عکاس های صنعتی خوب می‌دونن که بیشتر کارشون در نورپردازی خواهد بود.

عکاسی صنعتی رضاصاد آموزش
بازتاب های ناخواسته از اشیاء براق یکی از چالش های هر عکاس هست

پس روی مهارت های خودتون در نورپردازی سرمایه‌گذاری کنید . کتاب های موبوط رو بخونید ، فیلم آموزشی ببینید ، پادکست گوش کنید ، سعی و خطا کنید . و همچنین کمی هم هندسه و فیزیک اپتیک بلد باشین تا یک نورپردازی عالی و با کمترین نقص رو داشته باشید . از سعی و خطا کردن حتی در جلسه‌ی عکاسی هم به هیچ عنوان هراس نداشته باشید . عکاسی ریاضی نیست . نیاز به سعی و خطا داره.

عکس های خام در نرم افزار لایت روم
برای به دست آوردن عکس مطلوب گاها لازمه چندین بار سعی و خطا کنیم

اهمیت نورپردازی وقتی بیشتر می‌شه که از اجسام براقی مثل فلز و استیل عکاسی کنید . همیشه گفتم که عکاسی از فلزات براق مثل عکاسی از آینه هست ؛ بسیار سخت و پر چالش . پس سعی کنید تا می‌تونید مهارت های نورپردازی خودتون رو بیشتر و بیشتر کنید.

‌ عکاسی از سطوح براق و استیل یکی از چالش برانگیز ترین سبک ها توی عکاسیه . چون که در واقع دارین از یه آینه عکس میگیرین ! بنابراین باید مراقب تمام بازتاب ها و نورهایی که در محیط هست باشید . همچنین خیلی وقتا بازتاب خودتون و دوربینتون در عکس کاملا معلومه . بنابراین این نوع عکسا بیشتر از هر عکس دیگه ای به ادیت و ریتاچینگ در فوتوشاپ نیاز داره . عکس بالا فقط با یک منبع نور گرفته شده . میشه گفت ساده ترین نوع عکاسی از استیله . اما باز هم چالش های خودشو داره . سوژه هایی که کل سطحشون براق هست یا زمان هایی که نیاز به بک‌گراند روشن داریم ، چینش نورپردازی زمین تا آسمون فرق داره ؛ که در آینده برای اونم پستی جداگانه میذارم . #عکاسی #عکس #استیل #براق #آموزش_عکاسی #نورپردازی #فوتوشاپ #قاشق #photography #photographytips #learningphotogrphy #ads #spoon

A post shared by Reza Sadeghi (@rezasaad) on

4 اخلاق حرفه‌ای و سوپر حرفه‌ای در عکاسی تبلیغاتی

شاید این قسمت از مقاله کمی حالت خودمونی تر پیدا کنه . اما اشکالی نداره . چون این نکته به قدری مهم هست که فاصله‌ی عکاسی موفق و شکست در عکاسی محسوب میشه. حتما با افرادی سروکار داشتید که همیشه دوست دارن حرف حرف خودشون باشه . افرادی که همه جا باید رییس بازی در بیارن . و هیچ نظری رو از جانب دیگران تحمل نمی‌کنن . همه‌ی ما متاسفانه در بین کسایی که میشناسیم و باهاشون کار میکنیم این مدل افراد رو می‌بینیم .

اخلاق حرفه ای در عکاسی رضاصاد
اهمیت اخلاق حرفه‌ای در عکاسی

دوست دارم به شما بگم اگر به هر دلیلی یکی از این افراد به شوتینگ شما راه پیدا کنه ، این قول رو میدم که عکاسی شما صد در صد خراب میشه . عکاسی ، حرفه‌ای هست که به خودی خود استرس داره ، چالش داره و فسفر زیادی رو می‌سوزونه و در طی عکاسی بی نهایت مهمه با کسانی که در شوتینگ هستن تعامل و مشورت مداوم داشته باشید . کسانی که با من کار کردن این رو میدونن که من حتی از افرادی که سررشته‌ای در عکاسی ندارن ولی به هر دلیلی در محیط حضور دارن هم مشورت میگیرم .

عکاسی ، یک حرفه‌ی ذاتا پر چالش و سخت هست. با داخل کردن افراد نامناسب به نابودیش کمک میکنیم !

خیلی پیش میاد من پیشنهادی رو میدم . مثلا در شوتینگ دیجی‌کالا وقتی قرار شد از یک بخاری با سطح کاملا براق عکس بگیریم من در مورد چینش نورپردازی یک ایده‌ای دادم . اون نورپردازی رو انجام دادیم ؛ اما نتیجه نداد و عکسی که گرفتیم چنگی به دل نزد . اینجا بود که من با خنده گفتم : خب ! دوستان ؛ چه پیشنهاد چرتی !
و همگی با هم شروع کردیم به خندیدن . حالا شما فرض کنید با فردی کار می‌کنید که در همچین شرایطی عصبانی میشه و به شما پرخاش میکنه . بعید میدونم اون جلسه‌ی شوتینگ به سرانجام برسه .
و خب جا داره که توی این مقاله از دوست خوبم محمد امین ورقایی ، مشاور اقتصادی و کارآفرین حرفه‌ای ، تشکر کنم که علیرغم مشغله‌ی کاری زیادی که داره در شوتینگ‌های من حضور داره و یک اخلاق کاری سوپرحرفه ای رو به نمایش میذاره و از نظر مدیریت پروژه یک پله حرفه‌ای تر از  کسایی هست که دیدم . و تقریبا توی هر ورکشاپی به عنوان یک مثال موفق ازش نام میبرم .

5 بحث مالی

درسته که عکاسی در عین چالش‌ها و سختی هایی که داره ، یک حرفه‌ی سراسر مفرح و مهیجه . ؛ اما این شغل شماست و شما از این راه کسب درآمد می‌کنید . پس خیلی مهمه که در مورد مسایل مالی کمی تعارف رو کنار بذارید و مثل تمام بیزینس‌های دیگه حد و مرز هایی برای خودتون داشته باشید . یا به قول خارجی ها : business is business .
مراحل  و نحوه‌ی پرداخت کاملا به توافق بین شما و مشتری شما بستگی داره . اما مایلم چیزی که بین عکاس‌های حرفه‌ای عرف هست و جاافتاده رو بهتون بگم . برای یک عکاس حرفه‌ای دو مرحله پرداخت وجود داره . مرحله‌ی اول پیش پرداخت هست که قبل از جلسه‌ی شوتینگ انجام میشه .فرقی هم نداره که چه سبکی از عکاسی انجام میشه ؛ عکاسی تبلیغاتی یا پرتره یا حتی معماری .  و به این دلیل هم هست که اگر به هر دلیلی عکس ها رو گرفتید و بعدا مشتری پشیمون شد و معامله رو کنسل کرد ، این شما نباشید که متضرر میشید . این یک عرف در تمام حرفه‌ها هست . و هیچ تعارفی رو هم نباید داشته باشید . در بدترین حالت قرارداد بسته نمیشه . اما فرض کنید عکس ها رو گرفتید و چند روز برای ادیت زمان گذاشتید . حالا در صورت کنسل شدن پروژه به هر دلیلی این شما هستید که ضرر میکنید .

قیمت و تعرفه عکاسی صنعتی تبلیغاتی
عکاسی مثل هر حرفه‌ی دیگه‌ای قوانین مالی خودش رو داره .

بعد از اینکه پیش پرداخت انجام شد و شوتینگ رو برگزار کردین ، حالا نوبت ادیت عکس ها هست . بسته به نوع عکس و حجم کاری که روش دارید برای هر عکس بین نیم ساعت تا یک ساعت زمان لازم دارید . بعد از ادیت ، از تمام عکس ها یک نسخه‌ی بی‌کیفیت و ترجیها واترمارک دار خروجی بگیرید و برای مشتری خودتون ارسال کنید . در صورت تایید از طرف اون ، حالا نوبت به پرداخت بقیه‌ی مبلغ قرارداد هست  . بعد از پرداخت شما هم عکس های اصلی رو برای مشتری خودتون ارسال خواهید کرد .
گاهی عده ای به من خرده میگیرن که به این کارها نیازی نیست و تو زیادی مته به خشخاش میذاری ؛ اما به نظر من در هر بیزینسی اگر مرزها مشخص باشه نه کدورتی پیش میاد و نه هیچ سوءتفاهمی . اگر هم مشتری شما حاضر نیست به دیسیپلین شما احترام بذاره ، خب شاید یک کاسه ای زیر نیم کاسه هست . از کجا معلوم که اگر شما قبل از تصفیه حساب ، عکس ها رو برای مشتری خودتون بفرستید ، مابقی مبلغ قرار داد رو برای شما واریز کنه ؟

و خب در عکاسی تبلیغاتی که اسمش هم روشه : تبلیغات ! ما با اصول محض اقتصادی و بازار سروکار داریم . همون طور که هیچ فرد بازاری حاضر نیست از قوانین خودش کوتاه بیاد و پا در معامله‌ای بذاره که ممکنه ضرر کنه ، برای ما عکاس‌ها هم به عنوان کسی که از عکاسی خودش درآمد داره این قوانین وجود داره و باید مورد احترام باشه.

از نظر مالی برای خودتون مرزبندی های مشخصی داشته باشید . کسی که حاضر نیست به مرزهای شما احترام بذاره ، ارزش همکاری و عقد قرارداد نداره.

شاید یکم سخت‌گیرانه به نظر بیاد ؛ اما موارد خیلی خیلی زیادی رو دیدم که سر عکاس‌ها کلاه های اینچنینی رفته . لذا به عنوان کسی که داره خدماتی رو ارائه می‌کنه ، شما باید مقررات کاری خودتون رو داشته باشید . و هر کسی که حاضر نیست با این پروتوکول ها کار کنه ، بهتره که قرارداد با اون فرد رو کنسل کنید . چون به عنوان یک عکاس و هنرمند نباید به هیچ کس و هیچ چیزی اجازه بدید که اعصاب شما رو به هم بریزه . چون شما با مغز و روحیات هنری خودتون کار میکنید .

6 فایل PSD و RAW برای شماست

حتما به این نکته توجه داشته باشید که قانونا فایل PSD هر عکس و فایل خام عکس ها (RAW) معلق به عکاس هست و مشتری نمی‌تونه اونها رو مطالبه کنه . در واقع شما تنها چیزی که باید به مشتری تحویل بدید چند تا عکس JPG ، PNG یا TIFF  هست . و اگر مشتری از شما درخواست کرد فایل های کار خودتون رو هم بهش تحویل بدید ، این یک خواسته‌ی غیر قانونی و نادرست محصوب میشه .
اما گاهی از قبل با هم توافق میکنید . که خروجی کار شما فرمت PSD باشه . و یا قرار بر این میشه که عکس‌های خام (RAW) پروژه رو هم تحویل بدید . در این موارد قیمتی که در حرفه‌ی عکاسی برای فایل های خام و PSD متداول هست بین 2 تا 3 برابر مبلغی هست که بابت فایل های JPG مطالبه می‌کنید . حالا چرا ؟
خیلی واضعه . چون یک فایل PSD یا همون فایل فتوشاپ ، درواقع مراحل انجام کار و اسرار کاری شماست . شاید به هر دلیلی دوست نداشته باشید دیگران بدونن شما از چه طریقی کار ادیت رو انجام میدید . مخصوصا اگر برای خودتون سبک شخصی دارید و در این زمینه با بقیه متمایز هستید .

البته یک نکته ای رو لازم می‌دونم بگم . اینکه معولا در پروژه های عکاسی تبلیغاتی و صنعتی این درخواست مطرح نمیشه ؛ چون عکس‌های خام به هیچ عنوان به درد مشتری شما نخواهد خورد . جاهایی که معمولا این درخواست از شما میشه ، برای عکاسی پرتره ، مدلینگ و عروسی هست . به این دلیل که حتی عکس‌های خام هم می‌تونه مورد استفاده قرار بگیره .

قرارداد عکاسی نکته مهم فایل raw
فایل PSD و RAW برای شماست . در حالت عادی موظف به تحویل اونها نیستید .

در مورد عکس های خام (RAW) هم باید همین موارد رو مد نظر داشته باشید . چون از نظر حقوقی صاحب یک عکس کسی محسوب میشه که فایل RAWی اون عکس رو داشته باشه . فایل های خام درواقع مثل نگاتیوهای عکس های قدیمی هستن ، منتهی به صورت دیجیتال . پس اگر کسی از شما طلب عکس های خام رو هم کرد ، این رو بدونید که با تحویل دادن اون‌ها در واقع مالکیت عکس ها رو به اون شخص منتقل میکنید . لذا اگر این تصمیم رو دارید ، مبلغ دربافتی شما بیشتر خواهد بود .

7 روی خستگی فیزیکی هم حساب کنید 

از نظر خیلی از مردم عکاسی یعنی فقط فشار دادن یک دکمه و گرفتن عکس . اما فقط کافیه یک روز عکاسی کنید تا خلاف این امر بهتون کاملا ثابت بشه . عکاسی علاوه برا اینکه از نظر فکری نیاز به خلاقیت داره ، از نظر فیزیکی هم شرایط خاصی رو می‌طلبه . نشستن و بلندشدن‌های مداوم ، رفت و آمد های مکرر در لوکیشن یا سایت عکاسی ، جابجا کردن مداوم وسایلی که دارید ازشون عکس می‌گیرید و چندین و چند فعالیت فیزیکی دیگه همه و همه باعث میشن که انرژی زیادی رو صرف کنید .
علاوه بر اینها ، برای عکاسی نیازمند انعطاف بدنی هم هستید . گرفتن دوربین در زاویه های مختلف و ارتفاع های مختلف رو همیشه تجربه میکنید .علاوه بر اینها ممکنه نیاز باشه روی زمین دراز بکشید و عکس بگیرید ؛ یا از جایی بالا برید و معلق بشید و صدها احتمال دیگه که همشون برای خود من پیش اومده . بنابراین از نظر انعطاف بدنی هم کمی روی خودتون کار کنید . چون اگر آمادگی فیزیکی نداشته باشید فردای روز شوتینگ به دلیل ترشح اسید لاکتیک ، درد آزاردهنده ای رو تجربه خواهید کرد.

8 باتری به اندازه‌ی کافی

یک شوتینگ تبلیغاتی معمولی بین 4 تا 10 ساعت طول میکشه . طبعا یک بار شارژ دوربین شما نمیتونه این مقدار زمانی رو ساپورت کنه . بنابراین حتما یا شارژر دوربینتون رو همراه داشته باشید تا توی زمان های استراحت ، ولو چند دقیقه هم که شده ،باتری دوربینتون رو شارژ کنید . اگر براتون مقدور هست گریپ دوربینتون رو بخرید تا شارژدهی دوربین شما تا 3 برابر افزایش پیدا کنه . یا یکی دو تا باتری اضافه برای دوربینتون داشته باشید که در صورت تموم شدن باتری اصلی اونها رو جایگزین کنید .

دوربین با گریپ عمر باطری را زیاد میکند
با خرید یک گریپ باتری برای دوربینتون ، مشکل تموم شدن باتری رو برای همیشه حل کنید

این نکته رو برای این گفتم که در شوتینگ برای دیجی‌کالا این مشکلات برای تیم من پیش اومد . در حین عکاسی بودیم که باتری دوربین من تموم شد . و من فراموش کرده بودم باتری اضافه همراه داشته باشم . برای همین باتری دوربین همکارم رو قرض گرفتم و شوتینگ رو ادامه دادیم . شما سعی کنید توی بحث باتری خودکفا باشید .

نیکون d800 با گریپ
دوربین نیکون D800 به همراه باتری گریپ

9 تمیز کردن سوژه های عکاسی

این نکته بی‌نهایت مهمه که وسایل و کالاهایی رو که قراره ازشون عکس بگیرین رو حتما تا جایی که می‌تونین تمیز کنین و برق بندازین . بر حسب تجربه‌ای که در کار کردن با فتوشاپ دارم اینو میگم که اگر آثار چربی و کثیفی روی سوژه‌ی شما باشه کار پر چالشی رو برای درست کردنش در فتوشاپ خواهید داشت .پس بهتره با چند ثانیه وقت بیشتر سر صحنه‌ی شوتینگ ، خودتون رو شر ادیت های اضافه خلاص کنید .

آموزش عکاسی صنعتی تمیز کردن سوژه
سوژه‌ی کثیف ، کار شما رو در فتوشاپ خیلی سخت تر میکنه

مخصوصا در زمانی که از اشیاء براق عکس میگیرید این اهمیت دو چندان میشه . فاصله‌ی یک عکس خوب و یک عکس بد دقیقا در رعایت همین نکته های به ظاهر کوچیک و کم اهمیته . ممکنه در حین شوتینگ بنا به خستگی جسمی پیش خودتون بگید که بعدا در فتوشاپ این عکس‌ها رو درست میکنم ؛ اما وقتی که بین 30 تا 50  عکس رو ادیت کنید ، خیلی مهمه که تا می‌تونید فرآیند ادیت رو سریع تر انجام بدید . تمیز کردن اشیاء سر لوکیشن شوتینگ ، فرآیند ادیت رو خیلی سریع تر میکنه . پس سعی کنید خودتون چند تا دستمال تمیز به اضافه‌ی شیشه پاک کن همراه داشته باشید .

آموزش عکاسی صنعتی تمیز کردن سوژه
با همراه داشتن یک شیشه پاک‌کن و دستمال ، خیلی راحت مشکل کثیفی رو حل کنید

10 عکاسی تبلیغاتی و معجزه‌ی ادیت

بسیار زیاد بودن از هنرجوهای من که وقتی عکس های تبلیغاتی روی بروشورها و مجلات و بنرها و بیلبورد های توی خیابون  رو می‌دیدن دوست داشتن عین همون عکس ها رو بگیرن . تا اینجای کار کاملا طبیعیه. اما وقتی میرفتن سر جلسه‌ی شوتینگ هر کاری میکردن اون عکس هایی که توی ذهنشون بود رو به دست نمیاوردن . همین موضوع باعث عصبی شدن اونها میشد و جلسه‌ی عکاسی رو خراب می‎‌کرد .

ادیت عکس در لایت روم رضاصاد
مقایسه‌ی دو تصویر خام (سمت چپ) و اصلاح شده از نظر نوردهی و رنگ (سمت راست) در نرم‌افزار لایت‌روم

 

عکاسی برای دیجی کالا توان گاز عکاسی صنعتی نهایی فتوشاپ
تصویر نهایی بعد از ادیت در فتوشاپ

توی مشاوره هایی که به خیلی از عکاس‌ها میدم ، از جمله هنرجوهای خودم ، اینو همیشه تاکید میکنم که هیچ عکسی بدون ادیت اون چیزی نمیشه که دلمون میخواد . در واقع اون عکس‌های خوش رنگ و لعابی که توی تبلیغات می‌بینیم ، چیزی نیست جز یک عکس با استاندارهای حداقلی به علاوه‌ی مقدار زیادی ادیت و ریتاچ (رتوش) . باید تصور اینکه یک عکس به صورت طبیعی اون چیزی بشه که توی ذهن داریم رو از سرمون بیرون کنیم .

من ادیتوری هستم که وارد عکاسی شد‌ه ؛ نه عکاسی که ادیت هم می‌کنه.

یک عکاس خوب باید یک ادیتور و ریتاچر حرفه‌ای هم باشه . خود من حداقل از یک دهه قبل از شروع عکاسی ، کار گرافیکی می‌کردم . در واقع من گرافیستی بودم که وارد عکاسی شدم ؛ نه عکاسی که کار گرافیک هم میکنه . لذا حتما مهارت های ادیت خودتون رو به هر طریقی که می‌تونین بالا ببرید . هم خود من و هم سایتم می‌تونیم به شما کمک کنیم  . حتما حتما کار با فتوشاپ رو در حد حرفه‌ای یاد بگیرید . چون عکس‌های معمولی شما رو به یک عکس حرفه‌ای و عالی تبدیل میکنه .

نتیجه‌ی کار رو خواهید دید

بعد از رعایت کردن تمام نکاتی که در بالا گفتم ، نتیجه‌ای که به دست میارید خستگی شما رو از تنتون به در میکنه . در واقع عکس‌های حرفه‌ایی که در بنرهای و مجلات ، سایت ها و … میبینید چیزی نیست جز رعایت همین نکات ساده و پیش پا افتاده . این نکات رو رعایت کنید و عکس های حرفه‌ای بگیرید . وقتی یک پله حرفه ای تر باشید خواهید دید که چطور سیل مشتری ها به سمت شما سرازیر میشه . چون همیشه کالایی برای عرضه هست ؛ و همیشه اون کالا نیاز به تبلیغات داره .

فروش محصولات در دیجی کالا عکاسی صنعتی
عکس های شوتینگ من در سایت دیجی‌کالا

من در اینستاگرام خودم هم یک پست در مورد این شوتینگ گذاشتم . شاید دوست داشته باشید بخونیدش

® یکی از پولساز ترین فیلدهای #عکاسی توی حرفه‌ی ما ، #عکاسی_صنعتی هست . داستان خیلی ساده و جذابه : کسی کالایی داره که میخواد بفروشه ، شما هم عکاس تشریف دارید ، برای اون محصول عکس‌های حرفه‌ای می‌گیرید و حساب بانکیتون پر از پول میشه. من اخیرا برای یکی از کارخونه‌های لوازم خانگی یک شوتینگ صنعتی داشتم ؛ چون اونها میخواستن محصولاتشون رو توی #دیجیکالا بفروشن ؛ اما دیجی‌کالا برای عکس‌هایی که توش قرار میگیره استانداردها و پروتوکل‌های خاصی داره و هر عکسی رو منتشر نمی‌کنه . بنابراین قرار شد من این عکس‌ها رو بگیرم. به عنوان یک شوتینگ صنعتی کاملا حرفه‌ای ، ۱۰ تا نکته‌ی خیلی مهم به ذهن من می‌رسه که اگه توی جلسه‌ی شوتینگ رعایت کنید ، عکساتون یک پله حرفه‌ای‌تر میشه و جیباتون‌هم پر پول تر 💰. این نکات که من بهشون میگم ۱۰ کلید طلایی ، ایناست: 🔸داشتن یک دستیار خوب | توی عکاسی خیلی سخته تنها کار کنید. 🔸استفاده از tethering | ینی وصل کردن دوربین به لپ‌تاپ و عکاسی به این صورت که هر عکسی که می‌گیرید مستقیم بره توو لپ‌تاپ. 🔸 نورپردازی | همیشه گفتم نورپردازی ۹۰ ٪ عکاسی هست. 🔸اخلاق حرفه‌ای و سوپر حرفه‌ای | کار کردن با آدم ناجور عکاسی رو نابود می‌کنه . قول صددرصد میدم. 🔸تعارف نداشتن توی بحث مالی | عکاسی هم یک شغل حرفه‌ای هست و قوانین مالی خودشو داره . حتی صنف و سندیکا هم داره. 🔸فایل‌های PSD و RAW برای شماست | لزومی نداره اونا رو به مشتری تحویل بدین . دلیلشو میگم. 🔸 خستگی فیزیکی | گول اسم عکاسی رو نخورید. کار ما خیلی بیشتر از فشاردادن دکمه‌ی شاتره. 🔸باتری به اندازه‌ی کافی | عکاسی صنعتی خیلی طول میکشه . عمرا یه بار شارژ دوربین ، عکاسی رو ساپورت کنه. 🔸تمیز کردن سوژه‌ها | من یک ریتاچر حرفه‌ای هستم و اینو میگم که اگه سوژه کثیف باشه ، بعدا توو فتوشاپ بیچاره ایم. 🔸ادیت حرفه‌ای | هیچ عکس تبلیغاتی بدون ادیت ، اون چیزی نمی‌شه که توی مجلات می‌بینید. روی مهارت‌های ادیت خودتون سرمایه‌گذاری کنید. به خاطر محدودیتِ تعدادِ کاراکترِ کپشنِ اینستا ، من نمیتونم کامل همه چیز رو توضیح بدم . برای همین تمام این چیزایی که این بالا خوندین رو به صورت کامل و مفصل و دقیق توی سایتم تحت عنوان مقاله ای با عنوان “۱۰ کلید طلایی در عکاسی صنعتی” نوشتم . اگه دوست دارید عکس‌های تبلیغاتی محشری بگیرید ، این مقاله‌ی رایگان دقیقا برای شما نوشته شده. لذت ببرید 😉. #رضاصاد #رضاصاد_دات_کام #آموزش_عکاسی

A post shared by Reza Sadeghi (@rezasaad) on

من رضاصاد(قی) هستم
یک عکاس

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

رضا صادقی

درباره نویسنده: رضا صادقی

من رضا صادقی هستم . اسم هنری من رضاصاد هست . من یک عکاس ، فیلمبردار ، ادیتور و ریتاچر ، مدیر تبلیغات ، کارشناس فروش و صد البته یک مدرس هستم . هدف من یاد دادن عکاسی به مردم ایران هست

16 دیدگاه

  1.  سلام اقای صادقی من متن عکاسی صنعتی و خوندم خیلی خیلی مرسی ک وقت گذاشتین فقط اون قسمت ک گفته بودین از کتابهای ک راجع ب نور پردازی هستن بخونین اگر میشه معرفی کنین ک چه کتابهایی یا فیلم اموزشی ک میتونم تهیه کنم رو راهنمایی کنید ممنون میشم

  2. با سلام خدمت استاد گرامی استاد عزیز  بنده حقیر تازه وارد حرفه عکاسی شدم البته مثل شما تقریبا یک سالی در چاپ خانه طراح و فتوشاپ کار میکردم ولی بیشتر میشه گفت کار من استفاده از طرح های لایه باز موجود بود و در مورد نور و ادیت چندان اطلاعاتی ندارم همچنین از لطف بیکران شما ممنونم که اینستاگرام بنده رو فالو کردید لطفا من رو راهنمایی کنید تا عکاسی خوبی شم ارادتمند شما علیرضا داوردان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *