صادکست ۱۲ | مسائل مالی در پروژه های عکاسی

0 234

در پادکست عکاسی صادکست 12 در مورد مسائل مالی در پروژه های عکاسی صحبت کردم. این قسمت از صادکست برای کسانی مفید هست که در قرار هست یک پروژه عکاسی داشته باشن ، اما نمی‌دونن باید در مورد نوع قرارداد ، زمان دریافت پول ، زمان تحویل کار چه اقدامی انجام بدن.

در صادکست 12 در مورد چه چیزی صحبت شده ؟

اگر قسمت قبلی صادکست را گوش کرده باشید ، این رو میدونید که در صادکست 11 در مورد صفر تا صد یک پروژه عکاسی (عموما پرتره) صحبت شد. در واقع صادکست 12 به نوعی ادامه‌ی قسمت قبلی هست.

در این قسمت در مورد مسائل مالی و کارهایی که باید برای قرارداد ، زمان تحویل پروژه ، روش تحویل پروژه و… صحبت کردیم. سرفصل های صادکست 12 به این صورت هست :

  1. تعرفه های متداول برای پروژه های عکاسی چه مقدار هست ؟
  2. روش قیمت گذاری روی پروژه های عکاسی
  3. مقدار پیش پرداخت
  4. قرارداد شفاهی و کتبی
  5. زمان تسویه حساب
  6. روش تحویل دادن عکس ها بدون اینکه سر شما کلاه بره
  7. قرار دادن before/after عکس ها در کنار هم

روش های گوش کردن به صادکست 12

پادکست عکاسی صادکست 12 مسائل مالی و قرارداد در پروژ های عکاسی
کاور صادکست 12 : مسائل مالی در پروژه های عکاسی

تمام قسمت های صادکست در سرویس های مختلف آپلود میشن . شما بسته به سلیقه‌ی خودتون می‌تونید هر کدوم که راحت تر هستید رو استفاده کنید.

#1 صادکست 12 در شنوتو

شنوتو یک سرویس میزبانی پادکست ایرانی هست و من برای حمایت از کسب و کارهای ایران ، تمام قسمت های صادکست رو در این سایت آپلود میکنم.

#2 صادکست 12 در ساندکلاد

#3 صادکست 12 در تلگرام

اگر مایل هستید صادکست 12 رو با بالاترین کیفیت گوش کنید و اون رو به راحتی برای دوستان خودتون بفرستید ، توصیه میکنم اون رو تلگرام دانلود کنید . برای این کار میتونید روی این لینک کلیک کنید.

#4 صادکست 12 در آپارات


متن پادکست عکاسی صادکست 12

سلام به شما دوستان عزیز و علاقه مندان به عکاسی. من محمدرضا صادقی هستم. احتمالا من رو با نام هنری خودم یعنی رضاصاد میشناسید.

و این قسمت دوازدهم سری پادکست های عکاسی صادکست هست که دارید بهش گوش میکنید.

در ادامه‌ی اپیزود قبلی

خب اگر یادتون باشه توی اپیزود قبلی یعنی توی صادکست 11 ما در مورد صفر تا صد یک پروژه عکاسی ، حالا چه عکاسی پرتره چه مدلینگ چه عکاسی صنعتی با هم صحبت کردیم.

و آخر پادکست قبلی قرار شد که در مورد مسائل مالی و چیزهایی که توی قراردادهای حالا شفاهی یا کتبی که می‌بندیم با مشری هامون، قرار شد در مورد این صحبت بکنیم توی این پادکست.

کتاب پرتره از صفر منبع صحبت های این پادکست است

و قبل از اینکه شروع بکنیم در مورد چیزهای که میخواهیم حرف بزنیم ، مایل هستم این رو بگم که منبع صحبت های من کتاب پرتره از صفر هست. کتابی که چند مدت قبل نوشتم.

این کتاب رایگان هست. و شما همین الان می‌تونید اون رو از طریق وبسایت من دانلود کنید. برای این کار فقط کافیه توی گوگل جستجو کنید : “کتاب پرتره از صفر” یا “پرتره از صفر” رو می‌تونید جستجو بکنید؛ و به سایت من میاید و خیلی راحت می‌تونید این کتاب رو با فرمت epub دانلود بکنید.

خب حالا بریم سراغ چیزهایی که میخواهیم در موردش حرف بزنیم.

تعرفه های متداول در عکاسی

اولین چیزی که باید بهش اشاره بکنیم اینه که تعرفه های متداولی که توی این حرفه هست چجوریه.

چرا در مورد عدد و رقم صحبت نمیکنم ؟

ببینید قبلش اینو من بگم که من قصد ندارم در مورد عدد و رقم الان صحبت بکنم به خاطر اینکه این پادکست قراره سالها توی اینترنت بمونه.

و با توجه به شرایط اقتصادی خیلی جالبی که کشور ما داره ؛ اگر الان من یک قیمتی رو بگم ممکنه فردا این قیمت های درست نباشه ؟

بنابراین فقط به این حد بسنده میکنم که یکی از بهترین روش هایی که می‌تونین به قیمت های متداول توی این حرفه آشنا بشید قیمت کردن از بقیه‌ی عکاس ها هست.

توجه به جایگاه عکاس در قیمت کردن

البته باید یک نکته خیلی مهم رو در نظر داشته باشید : اون هم اینه که جایگاه اون عکاس رو هم در نظر بگیرید.

طبعا یک عکاس بسیار حرفه ای با یک رزومه‌ی فوق العاده قوی ، قیمت خیلی خیلی بیشتری داره از یک یک عکاس عادی. قیمت فوق العاده بیشتری داره از یک عکاس تازه کار.

به خاطر اینکه خیلی از برند های مطرح دنیا که دارن پول برندشون رو میگیرن ، توی عکاسی هم اینطوریه و عکاس ها بنام و حرفه ای تر در واقع دارن پول برند شخصی خودشون رو میگیرن.

پس اگر میخواهید کار خودتون رو شروع بکنید برای عکاسی پرتره یا هر نوع عکاسی دیگری به این توجه بکنید که باید از طیف گسترده ای از عکاس های قیمت بگیرید. حرفه ای ، معمولی، آماتور .

و بعد از یک مدتی، بعد از چند بار قیمت کردن ، این رو بهتون قول میدم که این قیمت ها دست خودتون هم میاد. پس این از بحث تعرفه ها.

2 روش برای قیمت گذاری پروژه های عکاسی

البته تا یادم نرفته و تا نرفتیم سراغ مبحث بعدی این رو هم بگم :

برای قیمت گذاری رو پروژه های عکاسی دو روش وجود داره :

روش اول : قیمت به ازای هر عکس

روش اول اینکه که مثلا من میگم آقا برای پروژه شما ، برای عکاس پرتره از شما من در کل 10 تا عکس بهت تحویل میدم. 10 تا عکس روتوش شده یا retouch شده حالا به انگلیسی ؛ و عکسی x تومن ازت میگیرم. این یک روشه.

روش دوم : قیمت به ازای هر ساعت عکاسی

روش دوم حساب کردن کار عکاس به ساعت هست. مثلا میگه من یک 12 ساعت در خدمت شما هستم. ازتون عکس میگیرم و محتوای کارت حافظه ام رو عینا در اختیار شما میذارم. و براش فلان مبلغ رو هم دارم.

این کاملا بستگی به خودتون داره که میخاید از کدوم روش استفاده کنید. خود من شخصا حالا البته این سلیقه‌ی شخصی من هست سیاست های کاری منه. شخصا روش اول رو استفاده میکنم.

یعنی به تعداد عکس هایی که با مشتری های خودم تحویل میدم ؛ اینطوری باهاشون حساب میکنم.

زمان دریافت پول

خب بریم سراغ صحبت کردن در مورد زمان دریافت پول. ببینید این نکته کاملا بدیهی هست. بین تمام کسب و کارها هم وجود داره.

اما این رو برای کسایی میگم که دوست دارن تازه وارد این حرفه بشن. و دلم نمیخواد به خاطر ندانستن نکاتی که توی این حرفه وجود داره یه وقت توی پروژه هاشون سرشون کلاه بره.

یک سوم تا یک دوم مبلغ قبل از شروع پروژه

در مورد زمان دریافت پول باید این رو بگم که معمولا توی عکاس یک عرفی هست – البته این توی تمام حرفه ها هست – حالا ما داریم در مورد عکاسی صحبت میکنیم.

یک عرفی هست که بین یک سوم تا یک دوم مبلغ کل اون قرارداد ، حالا این که میگم قرارداد لزوما قرارداد مکتوب نیست. چون توی خیلی از شاخه های عکاسی  ، مثلا عکاسی پرتره در واقع قراردادی بسته نمیشه.

یه کسی به شما پیام میده میگه که میخوام ازم عکس بگیری مثلا چقدر حساب میکنی هر شات رو ؟ و مثلا شما میگید x تومن. اون هم میگه باشه. شما میگید خب یک سومش رو باید به حسابم بریزی.

منظورم اینه که لزوما قرارداد کتبی وجود نداره. اما عرف اینه که یک سوم تا یک دوم مبلغ کل قرارداد رو شما قبل از کار باید بگیرید.

این به خاطر این هست که اگر اون شخص یا اون کمپانی یا آژانس یا اون شرکت ، برند لباس ، هرچی ؛ وسط کار از تصمیمش منصرف شد کسی که ضرر میکنه شمای عکاس نباشید.

و بعد از دریافت یک سوم تا یک دوم نوبت به انجام کار میرسه. شما کار رو انجام میدید. و حالا نوبت میرسه به تسویه حساب.

سوال عجیب : چه زمانی تسویه حساب کنیم ؟

بحث تسویه حساب شد. میخواهم یک سوال خیلی مهم ولی عجیب رو مطرح بکنم. سوالی که ممکنه بخندید و بگید بابا این چه سوالیه که داری میگی ؟! این کاملا بدیهی هست برای ما.

اما اون اینه که تسویه حساب رو باید قبل از تحویل کار انجام بدیم یا بعد از تحویل کار ؟ میدونم براتون عجیبه این سوال. اما اگر بدونید که این موضوع به ظاهر پیش پا افتاده یکی از متداول ترین مشکلاتی هست که عکاس ها – چه ایرانی ، چه خارجی – باهاش دست و پنجه نرم میکنن حتما به این نکته توجه میکنین.

خب خود من پای درد دل خیلی از عکاس ها نشستم. مقالات و پادکست های خیلی از عکاس های خارجی رو هم خوندم و گوش کردم.

گاها سر عکاس ها کلاه میره

خیلی مشکل متداولی هست که اشخاص و برند ها و شرکت هایی که با عکاس ها قرارداد می بندند عموما بعد از انجام کار ، حالا نمی‌تونم بگم عموما ؛ گاها ؛ از قید گاها استفاده میکنم . گاها بعد از انجام کار و تحویل گرفتن عکس ها به دلایل گوناگون ولی خب واهی پول عکاس رو نمیدن.

میدونم خیلی کار بدی هست. میدونیم اینکه شما ؛ البته شما که نه. چون شما عکاس هستید.

میدونیم اگه کسی بخواهد سر یک هنرمند رو کلاه بذاره این کثیف ترین کار ممکنه. به خاطر اینکه یک هنرمند داره با احساساتش کار میکنه. داره با ذائقه هنری خودش با ذوقش داره کار میکنه و فکر میکنم توی یک غیر رسمی هم توی سایتم این رو نوشتم که کثیف ترین کار ممکن اینه که یکی بخواهد سر یک هنرمند رو کلاه بذاره.

این نکته مخصوصا برای عکاس هایی هست که تازه کار خودشون رو شروع میکنن. بنابراین شما باید حتما حواستون باشه که سر این موضوع سر شما کلاه نره.

برای همین این توصیه من هست که شما بعد از اینکه پروژه عکاسیتون تموم شد حتما قبل از اینکه عکس های اصلی رو تحویل بدید کاملا تسویه حساب بکنید و کل پول رو بگیرید و بعد عکس ها رو بفرستید یا تحویل بدید.

آیا مشتری ها به ما پول میدن ؟

خب سوال پیش میاد که آقا خب اونها که به ما پول نمی‌دن تا وقتی که عکس ها رو بهشون ندیم. میخواهن ببینن عکس ها چجوری شده. بله من یک روش خیلی خوب دارم. اون هم این هست که شما میتونید … البته 2 تا روش هست :

دو روش برای حل این مسئله

یکیش اینه که شما می‌تونید عکس های بی کیفیت واترمارک شده رو تحویل مشتری خودتون بدید یا تحویل این آژانس بدید که عکس ها رو ببینن و بررسی بکنن.

روش دوم هم این هست که نشون دادن عکس ها به صورت حضوری باشه. مثلا شما برید دفترشون. یا اگر دفتری دارید اونها بیان دفتر شما یا به هر طریقی یک  جایی قرار بذارید ؛ عکس ها رو بهشون نشون بدید.

چون بله ما هم این رو درک میکنیم که اونها هم نمی خواهند بابت چیزی پول بدن که هنوز مطمئن نیستن کامل شده. و خب از طرفی هم اونها باید ما رو درک بکنن که یکی از سیاست های کار عکاسی در واقع همین هست که ما قبل از پرداخت پول پروژه رو تحویل نمیدیم.

پس با انجام دادن یکی از این دو تا روش می‌تونیم مطمئن باشیم که نه سیخ میسوزه و نه کباب و خیال ما هم راحته که کسی قرار نیست سر مای عکاس رو کلاه بگذاره. پس این هم از این.

توافق برای حق انتشار عکس ها از قبل

یک نکته خیلی مهمی که میخواهم بهش اشاره بکنم این هست که برای حق انتشار عکس ها از قبل توافق بکنید. بعضی از مشتری ها به هر دلیلی که البته حق طبیعیشون هم هست دوست ندارن که عکس هاشون جایی منتشر بشه و فقط میخواهند که خودشون اون عکس ها رو داشته باشن.

پس برای اینکه سوء تفاهم بعدا به وجود نیاد که حالا کار به دادگاه و قانون و دلخوری و اینچ چیزها نکشه ، از قبل ببینید مشتریتون برای منتشر کردن عکس ها رضایت داره یا نه ؟

و میخواهم به عنوان مطلب پایانی که توی این پادکست میخواهیم در مورش صحبت کنیم یک توصیه خیلی جالبی رو به شما بکنم. کاری که خودم همیشه انجام میدم. از یک جایی به بعد در واقع این درسی شده برای من که انجام بدم.

همیشه before/after عکس ها رو هم بفرستید

و اون هم اینه که وقتی پروژه رو به مشتری خودم تحویل میدم ؛ تصاویر نهایی رو در کنار تصاویر خام میگذارم ؛ اسکرین شات میگیرم و این رو در کنار عکس های نهایی به مشتری های خودم تحویل میدم.

یعنی در واقع یک جور before/after کارهام رو هم به مشتری هام تحویل میدم. به چه دلیل ؟

به این دلیل که مشتری شما این رو کاملا حس بکنه و براش ملموس باشه که شما توی post processing یعنی توی لایت روم و توی فتوشاپ چقدر روی عکس ها کار انجام دادید.

خود من هم درگیر این مشکل هستم

به خاطر اینکه شاید البته براتون جالب باشه یکی از مشکلات متداولی که حالا خود من هم داشتم ؛ منی که خب همه میدونن ادیت های خیلی سنگینی روی عکس هام انجام میدم و از طرفدار های پروپا قرص ادیت کردن عکس هستم.

با کسانی هم که عکس های خام منتشر میکنن مخالف هستم و یادم نمیاد تا حالا عکس خامی از من جایی منتشر شده باشه. حتی منی که عکس هام رو ادیت های سنگینی میکنم هم گاها مشتری هایی به تورم میخورن که وقتی عکس ها رو میبینن میگن : فکر نمیکنم ادیت خاصی روش انجام شده باشه ها ! فکر نمیکنم کاری کرده باشی !

این تکنیک نشون دادن before/after به مشریتون درواقع برای جلوگیری کردن از همین هست. برای اینکه مشتری های شما بدونن ریال به ریال پولی که به شما پرداخت کردن بی دلیل نبوده  و شما چه کار سخت و سنگینی رو بعدا توی post processing انجام دادید.

پادکست عکاسی صادکست 12 مسائل مالی و قرارداد در پروژ های عکاسی
صادکست 12 : مسائل مالی در عکاسی

جمع بندی

خب پس جمع بندی میکنیم :

چیزهایی که امروز توی این اپیزود گفتیم اینا بود که اول در مورد تعرفه های متداول توی عکاسی صحبت کردیم. گفتم که بهترین کار اینه که قیمت بکنید از دیگران ؛ عکس های آماتور ، معمولی و حرفه ای قیمتشون فرق میکنه. به این توجه کنید.

بعد گفتم که دو تا روش معمولا وجود داره برای اینکه ببینیم چقدر پول بگیریم. یکی روش مبلغ به ازای هر عکس بود. یکی هم روش اینکه شما چند ساعت کار کردید.

در مورد زمان دریافت پول صحبت کردیم. گفتم که حدود یک سوم تا یک دوم مبلغ قرارداد رو باید از قبل بگیرید. زمان تسویه حساب رو گفتم که چکار بکنید سر شما کلاه نره.

این رو هم گفتیم که برای حق انتشار عکس ها از قبل طی بکنید. ببینید مشتری شما اوکی هست با این موضوع یا نه؟

و این رو هم گفتم که یک تکنیکی که میتونه به شما خیلی کمک بکنه برای مشتری هاتون کاملا ملموس باشه که شما چقدر چقدر توی فتوشاپ و لایت روم زحمت کشیدید این هست که before/after عکس هاتون رو هم کنار فایل های نهایی بهشون تحویل بدید.

مرسی دوستان عزیز از اینکه به صادکست 12 گوش کردید. خیلی ممنونم ازتون.

اگز محتوای این صادکست رو مفید دیدید لطفا اون رو حداقل با یک نفر از دوستانتون به اشتراک بگذارید. خیلی ممنونم  و خدانگهدار.

در اینستاگرام ، مطالبی وجود داره که در سایت نیست

ارسال دیدگاه ارزشمند شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.